Hei rakkaat blogini lukijat; ajattelin liittää tämän kirjoituksen sivtooni. Mielestäni tässä puhutaan hyvin tärkeästä asiasta kristittynä olemisesta ja kasvamisesta. Ehkä tällaista opetusta on liiankin vähän. / Veera 9.11.2014
..........................................................................................................
tiistai 4. marraskuuta 2014
Hengellisen elämän 7 vaihetta
Kristityn elämän tarkoitus
ei ole olla tasapaksua kuoleman odottelua, vaan Raamatun mukaan Jumala
haluaa uskovan kasvavan hengellisesti. Teologit ovat halki historian yrittäneet
määritellä hengellisen elämän vaiheita. Yksi parhaimmista uskovan taipaleen
jaotteluista löytyy Upsalan yliopiston uskonnonpsykologian professorin Owe Wikströmin loistavasta teoksesta Häikäisevä pimeys (Kirjapaja
1995). Keskiajan
mystiikkaan, uskonnonpsykologiseen tutkimukseen ja omiin kokemuksiinsa
sielunhoitajana perustaen hän jakaa hengellisen elämän seitsemään
peräkkäiseen
vaiheeseen. Wikströmin mukaan kaava on varsin yleinen, joskin
yksilölliset erot
ovat tavallisia. Se ei tokikaan ole ainoa tapa lähestyä aihetta, vaan
yksi mielipide. Minua se on auttanut jäsentämään hengellisen elämäni
kulkua, ja
suosittelen kaikkia kristittyjä pohtimaan, mikä sen kohdista tuntuu
itselle läheisimmältä. Tässä postauksessa tiivistän Wikströmin mallin
kohta kohdalta.
Hengellisen elämän ensimmäinen vaihe on Kaipaus eli Jumalan ikävöiminen. Siinä ihminen pohtii elämän suuria kysymyksiä, tuntee epämääräistä ahdistusta ja kokee olevansa maailmassa ulkopuolinen. Hän tietää kaipaavansa jotain, muttei löydä nälälleen tyydytystä vaikka kuinka etsii. Taide ja luonto saattavat välähdyksittäin puhutella häntä uudella lohdun ja surun sekaisella tavalla, joka saa hänet aavistelemaan Jumalan olemassaoloa.
Hengellinen kaipaus on merkki siitä, että kulissien takana Jumala etsii yhteyttä ihmiseen. Se on Jumalan teko. Pyhä Henki herättää silloin ihmisen hengen ottamaan vastaan Jumalan tarjoaman pelastuksen ja seuraamaan Jeesusta. Jotkut jäävät koko iäkseen kaipauksen tilaan, ja heitä kutsutaan etsijöiksi. Moni rakastaa kysymistä ilman todellista halua löytää vastauksia, ja omaksuu itselleen pysyvästi etsijän identiteetin. Tämä ei kuitenkaan ole Jumalan tahto, vaan hän tahtoo johdattaa totuuden löytämiseen.
Kun kaipaus johtaa ihmisen Jeesuksen luokse, alkaa Esimaku, hengellisen elämän toinen vaihe. Kaipauksen ikävä vaihtuu Jumalan lapsen iloon ja aavistukset korkeamman voiman olemassaolosta varmaan uskoon. Ihminen vastaanottaa pelastuksen lahjan - tätä vaihetta voidaan nimittää myös uskoontulemiseksi. Esimakua elävä ihminen on onnensa kukkuloilla ja rakastunut Jeesukseen, johon tahtoo tutustua entistä paremmin. Hän nauttii uudesta elämästään Jumalan omana ja tekee pesäeroa vanhaan.
Ristin sanoman omaksuminen uudella tavalla vapauttaa ihmisen suorittamisesta, itsesyytöksistä ja hengellisestä riittämättömyyden tunteesta. Armon oivallettuaan kristityn on helpompi hengittää ja hän tuntee tajuavansa ensimmäistä kertaa todella, mistä evankeliumissa on kyse. Esimaun aikaiset onnen ja kiitollisuuden tunteet palaavat vakaammassa hahmossa. Tätä vaihetta voidaan pitää yhtenä kaikkein tärkeimmistä, sillä armon oikea ymmärtäminen on terveen uskon perusta.
Viides vaihe on kaikkein synkin. Se tunnetaan nimellä Yö. Tätä uskovan elämän vaihetta, joka voi kestää vuosia, olen käsitellyt myös aiemmin blogissani. Kuin veitsellä leikaten Jumala tuntuu katkaisevan kaiken yhteydenpidon ja kääntävän selkänsä. Uskova ei enää tunne Pyhän Hengen läsnäoloa, Raamattu tai rukous ei kiinnosta, eikä sanoma armosta liikuta mitään hänen sisällään. Jumalan olemassaolo kyllä tiedetään, mutta hän tuntuu olevan poissa. Kun kaikki uskonelämän osat romahtavat, kristitty alkaa epäillä omaa uskoaan. Kirkoissa, joissa korostetaan paljon tunteita, yön varjoama voi kokea itsensä ulkopuoliseksi ja ei-toivotuksi, huonoksi uskovaksi.
Yö ei kuitenkaan ole vaihe, jota tulee varoa. Päinvastoin: silloin rakentuu erityisen syvä suhde Jumalaan. Kun Jumalan läsnäoloa ei tunnu, hän ei ole poissa, vaan läsnä tavalla, jota järki ja tunteet eivät voi käsittää. Yön aikana kristityn on määrä oppia rakastamaan Jumalaa pimeydenkin hetkellä, eikä tarrautumaan hengellisiin kokemuksiin, teologiaan tai jumalanpalvelusmenoihin. Hän saakin huomata, että vaikkei itse jaksa enää roikkua Jumalassa kiinni, Jumala ei päästä irti. Yössä kulkiessaan kristitty alkaa huomata pimeyden keskellä loimuavan mystisen valon, joka on aivan toisenlainen, kuin mihin hän on tottunut.
Valon aikana Jeesuksesta, rukouksesta ja Raamatusta tulee uskovalle rakkaampia, kuin mitä ne ovat milloinkaan hänelle olleet. Silloin Jumala saa uskovan sydämessä sen paikan, joka hänelle kuuluu. Valon vaihetta ei voi kuvailla sanoin - se on hiljaista, syvää ja mystistä rakkauden yhteyttä pimeydessä sädehtivään Kristukseen, jonka läsnäolon tuntee silloinkin, kun sitä ei tunne.
Viimeinen vaihe on Vaellus. Kristus on tullut ihmisen koko elämän keskipisteeksi ja merkitsee hänelle vierellä kulkevaa matkakumppania. Kristitty tahtoo horjumatta elää Jeesukselle lähimmäistä rakastaen silloinkin kun mikään ei tunnu miltään. Tämä ei tarkoita, että uskova olisi saavuttanut täydellisyyden tai päässyt lähellekään sitä: synti vaikuttaa edelleen hänen elämässään ja Jumala muovailee häntä yhä. Kuusi muuta vaihetta kertautuvat uskovan elämässä uudelleen ja uudelleen, mutta nyt hän osaa käsitellä niitä kokemuksen tuomalla vakaudella. Vaellus on iankaikkisen elämän alkusoittoa, eikä se lopu milloinkaan.
Hengellisen elämän ensimmäinen vaihe on Kaipaus eli Jumalan ikävöiminen. Siinä ihminen pohtii elämän suuria kysymyksiä, tuntee epämääräistä ahdistusta ja kokee olevansa maailmassa ulkopuolinen. Hän tietää kaipaavansa jotain, muttei löydä nälälleen tyydytystä vaikka kuinka etsii. Taide ja luonto saattavat välähdyksittäin puhutella häntä uudella lohdun ja surun sekaisella tavalla, joka saa hänet aavistelemaan Jumalan olemassaoloa.
Hengellinen kaipaus on merkki siitä, että kulissien takana Jumala etsii yhteyttä ihmiseen. Se on Jumalan teko. Pyhä Henki herättää silloin ihmisen hengen ottamaan vastaan Jumalan tarjoaman pelastuksen ja seuraamaan Jeesusta. Jotkut jäävät koko iäkseen kaipauksen tilaan, ja heitä kutsutaan etsijöiksi. Moni rakastaa kysymistä ilman todellista halua löytää vastauksia, ja omaksuu itselleen pysyvästi etsijän identiteetin. Tämä ei kuitenkaan ole Jumalan tahto, vaan hän tahtoo johdattaa totuuden löytämiseen.
Kun kaipaus johtaa ihmisen Jeesuksen luokse, alkaa Esimaku, hengellisen elämän toinen vaihe. Kaipauksen ikävä vaihtuu Jumalan lapsen iloon ja aavistukset korkeamman voiman olemassaolosta varmaan uskoon. Ihminen vastaanottaa pelastuksen lahjan - tätä vaihetta voidaan nimittää myös uskoontulemiseksi. Esimakua elävä ihminen on onnensa kukkuloilla ja rakastunut Jeesukseen, johon tahtoo tutustua entistä paremmin. Hän nauttii uudesta elämästään Jumalan omana ja tekee pesäeroa vanhaan.
Uskon alku on mahtavaa aikaa, mutta jos kristitty yrittää pysytellä siinä
loppuikänsä, hänen hengellisyydestään tulee tunnekeskeistä ja lähimmäisiltään
silmät ummistavaa. Pidemmän päälle euforian tunteet voivat käydä raskaiksi,
varsinkin jos niiden aika olisi jo mennä ohi, mutta ihminen yrittää pitää
niistä yhä kiinni. Kuten vaiheen nimestäkin voi päätellä, Esimaku on
tarkoitettu ohimeneväksi.
Kolmannessa vaiheessa
kristitty alkaa kiinnittää huomiota Jumalan vaatimuksiin. Vaihe, jossa
tunteiden ilotulitus väistyy ja tilalle tulee vakava halu elää Jumalan tahdon
mukaista elämää, on nimeltään Parannus.
Kysymys hyvistä ja pahoista teoista nousee uskon keskiöön. Parannuksen aikana
uskova palvelee ahkerasti Jumalaa ja elämä on yhtä toimintaa. Hän työskentelee
ankarasti päästäkseen irti pahoista teoista.
Parannukseen hengellisen
elämän vaiheena ei saa jäädä jumiin, tai usko vääristyy lakihenkiseksi
suorittamiseksi. Parannuksen tavoitteena on saattaa kristitty tajuamaan, ettei
hän kykene noudattamaan Jumalan tahtoa. Kaikki yritykset ovat tuomittuja
epäonnistumaan, mikä saa uskovan ahdistumaan. Oman heikkouden kohtaaminen on
raskas kokemus, mutta avaa portin neljänteen askeleeseen.
Neljäs, järisyttävä, vaihe
on nimeltään Armo.
Yhtäkkiä palaset loksahtavat kohdalleen ja sanoma Jumalan armosta osuu
maaliinsa. Uskova kohtaa ensimmäistä kertaa sydämensä tasolla sen, että
Jeesus
on sovittanut menneet, nykyiset ja tulevat synnit. Hän hämmästyy
ymmärtäessään,
että pelastus on Jumalan lahja, eikä oma syntisyys voi sitä horjuttaa.
Hän on kyllä voinut tajuta tämän jo aiemmin opinkappaleena, mutta nyt se
kolahtaa aivan eri tavalla. Jos
esimaun aikana huomio kiinnittyi omiin tunteisiin ja parannuksessa omiin
tekoihin, armon vaiheessa se kohdistuu oman itsen ulkopuolelle,
armolliseen
Jeesukseen.
Ristin sanoman omaksuminen uudella tavalla vapauttaa ihmisen suorittamisesta, itsesyytöksistä ja hengellisestä riittämättömyyden tunteesta. Armon oivallettuaan kristityn on helpompi hengittää ja hän tuntee tajuavansa ensimmäistä kertaa todella, mistä evankeliumissa on kyse. Esimaun aikaiset onnen ja kiitollisuuden tunteet palaavat vakaammassa hahmossa. Tätä vaihetta voidaan pitää yhtenä kaikkein tärkeimmistä, sillä armon oikea ymmärtäminen on terveen uskon perusta.
Viides vaihe on kaikkein synkin. Se tunnetaan nimellä Yö. Tätä uskovan elämän vaihetta, joka voi kestää vuosia, olen käsitellyt myös aiemmin blogissani. Kuin veitsellä leikaten Jumala tuntuu katkaisevan kaiken yhteydenpidon ja kääntävän selkänsä. Uskova ei enää tunne Pyhän Hengen läsnäoloa, Raamattu tai rukous ei kiinnosta, eikä sanoma armosta liikuta mitään hänen sisällään. Jumalan olemassaolo kyllä tiedetään, mutta hän tuntuu olevan poissa. Kun kaikki uskonelämän osat romahtavat, kristitty alkaa epäillä omaa uskoaan. Kirkoissa, joissa korostetaan paljon tunteita, yön varjoama voi kokea itsensä ulkopuoliseksi ja ei-toivotuksi, huonoksi uskovaksi.
Yö ei kuitenkaan ole vaihe, jota tulee varoa. Päinvastoin: silloin rakentuu erityisen syvä suhde Jumalaan. Kun Jumalan läsnäoloa ei tunnu, hän ei ole poissa, vaan läsnä tavalla, jota järki ja tunteet eivät voi käsittää. Yön aikana kristityn on määrä oppia rakastamaan Jumalaa pimeydenkin hetkellä, eikä tarrautumaan hengellisiin kokemuksiin, teologiaan tai jumalanpalvelusmenoihin. Hän saakin huomata, että vaikkei itse jaksa enää roikkua Jumalassa kiinni, Jumala ei päästä irti. Yössä kulkiessaan kristitty alkaa huomata pimeyden keskellä loimuavan mystisen valon, joka on aivan toisenlainen, kuin mihin hän on tottunut.
Kuudennelle vaiheelle Wikström onkin antanut nimen Valo. Pyhän Hengen kautta
kristitty alkaa nähdä pimeyden Jumalan kasvoina ja kuulla hiljaisuuden
Kristuksen äänenä. Pimeys tuntuu huokuvan Jumalan läsnäoloa ja muuttuu uskovan
silmissä kirkkaaksi valoksi. Tämä on yksi hengellisen elämän suurimmista
mullistuksista. Valo ei merkitse paluuta aiempien vaiheiden riemuihin ja
varmuuteen, vaan vajoamista yhä syvemmälle pimeyteen, jotta Jumalan
käsittämätön valo olisi kaikki kaikessa. Pimeyden läpi kulkenut uskova oppii
tuntemaan Jumalan aiempaa syvemmällä tavalla. Se ei enää perustu oppeihin,
tunteisiin tai omiin käsityksiin, vaan suoraan jumalayhteyteen, jota ei mikään
horjuta.
Valon aikana Jeesuksesta, rukouksesta ja Raamatusta tulee uskovalle rakkaampia, kuin mitä ne ovat milloinkaan hänelle olleet. Silloin Jumala saa uskovan sydämessä sen paikan, joka hänelle kuuluu. Valon vaihetta ei voi kuvailla sanoin - se on hiljaista, syvää ja mystistä rakkauden yhteyttä pimeydessä sädehtivään Kristukseen, jonka läsnäolon tuntee silloinkin, kun sitä ei tunne.
Viimeinen vaihe on Vaellus. Kristus on tullut ihmisen koko elämän keskipisteeksi ja merkitsee hänelle vierellä kulkevaa matkakumppania. Kristitty tahtoo horjumatta elää Jeesukselle lähimmäistä rakastaen silloinkin kun mikään ei tunnu miltään. Tämä ei tarkoita, että uskova olisi saavuttanut täydellisyyden tai päässyt lähellekään sitä: synti vaikuttaa edelleen hänen elämässään ja Jumala muovailee häntä yhä. Kuusi muuta vaihetta kertautuvat uskovan elämässä uudelleen ja uudelleen, mutta nyt hän osaa käsitellä niitä kokemuksen tuomalla vakaudella. Vaellus on iankaikkisen elämän alkusoittoa, eikä se lopu milloinkaan.
Lopuksi
Wikströmin malli on hyvä
esimerkki siitä, että tieteellisellä tutkimuksella voi olla arvokasta
annettavaa hengelliselle elämälle. Se sisältää ikiaikaista viisautta, joka
tarjoaa ainakin tunnekuohu-uskon ihannoimiseen tottuneelle helluntailaiselle
lohdutusta. Helluntailaisesta perspektiivistä malli sisältää kuitenkin yhden
puutteen, sillä se jättää huomiotta Pyhän Hengen kasteen. Se voisi sopia osaksi
esimakua tai omaksi siirtymävaiheeksi johonkin kohtaan sen jälkeen.
Kristinusko tunnettiin
aluksi yksinkertaisesti nimellä ”tie”. Jeesuksen seuraaminen ei ole jokin
staattinen vakaumus tai maailmankuva, vaan kulkemista sinne, minne hän vie. Tie
johtaa välillä vaikeisiin maastoihin, mutta sekin kuuluu Jumalan suunnitelmaan.
Jumalan viisaus ja huolenpito eivät petä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ajatuksesi ovat minulle tärkeitä.