Sisältö:

Sisältö:
Tästä keskeltä löytyvät ajatelmat, runot ja omat terveiset

Kärsimys


Jokaisen elämässä on kärsimystä, se kuuluu osana ihmisyyteen. Usein Jumala pysäyttää meitä niiden kautta. Kun ihmisellä menee hyvin ja elämä hymyilee, hän harvemmin kokee tarvetta pysähtyä tai saati sitten etsiä Jumalaa. On poikkeuksia, jotkut ovat löytäneet Jumalan myös sen kautta, että he ovat ihmetelleet, keneltä kaikki hyvä tulee?

Kärsimys ei ole suosiossa tänä hektisenä aika, jolloin kaikki pitäisi saada heti. Elämässä pitää mennä lujaa. On oltava positiivisia, tehokkaita, ja kaikin puolin onnistuneita, vaikka sydän itkisi. Omaa minuuttaan ja sen rajoja saattaa olla vaikeaa hahmottaa meidän yhteiskunnan kovien arvojen keskellä. Pientä ihmistä hämmentää oma varjopuoli, koska nykyajan arvot ohittavat masennuksen, sairauden, köyhyyden ja vanhuuden. Tämän ajan arvot palvelevat vain terveitä ja menestyneitä julmalla tavalla.

Jumala käyttää kärsimystä työkalunaan. Jumala ei anna kärsimyksiä, joskin hän antaa sielunviholliselle luvan koetella ihmistä. Tästä meille kertoo Jobin kirja. Mutta Jumala laittaa sielunviholliselle aina rajat toimia. Ja Jumala kääntää lopulta myös elämämme kärsimykset palvelemaan meidän parasta. 

Miksi Jumala sallii omilleen uskoville kärsimyksiä? Tyhjentävää vastausta tuskin kukaan pystyy antamaan, mutta jotain kuitenkin.
Jo edesmennyt viisas Herran palvelija; Hilja Aaltonen sanoi; "kärsimys on pyhitystä, ei rangaistusta." 

Jumala haluaa tehdä meistä niiden kautta enemmän riippuvaisia hänestä. Kärsimysten tarkoitus myös puhdistaa meitä.

Vaikka kärsimys kuulostaa kurjalta, se on kuitenkin välttämätöntä kristityn kasvun kannalta. Ne tekevät meistä armollisempia toisiamme kohtaan. Sanotaan myös, mitä suuremmat kärsimykset, sen suuremmat siunaukset ovat tulossa, Nämä kaksi kulkevat aina käsi kädessä. Usein kärsimysten keskellä saa kokea erityistä Jumalan läsnäoloa. On etuoikeutettua, että kärsimyksiä ei tarvitse kohdata yksin, vaan Hän on itse niissä kanssamme. Kärsimyksiä on mielestäni helpompi ymmärtää hengellisestä näkökulmasta käsin kuin maallisen järjen avulla.

Kärsimysten kohdatessa ei kannata jäädä yksin. Kristittyjen yhteys, rukous ja Jumalan sanan kuuleminen tuovat uusia näköaloja omiin vaikeuksiin. Yhteinen jakaminen myös hoitaa, ja monia kohtalotovereita varmasti löytyy. Jos seurakunnassasi toimivat armolahjat, Jumala käyttää myös näitä kanavia puhuessaan omilleen vaikeina aikoina. Jumala haluaa rohkaista meitä toisten uskovien kautta. Jumala ei ole milloinkaan tarkoittanut, että meidän tulisi tulla toimeen aina omillamme.

Jumala kasvattaa uskovia lapsinaan. Hän käyttää aika samanlaisia metodeja, kuin ihminen omia lapsiaan kasvattaessaan. 

Osa kärsimyksistä voi olla myös ihmisen itse aiheuttamiaan. Esimerkiksi ylensyönti, päihteiden liikakäyttö, ja muut haitalliset addiktiot vaativat veronsa, ja niiden käyttäjä joutuu maksamaan niistä kallista hintaa fyysisellä- tai psyykkisellä terveydellään. Ihminen voi elämässään tehdä vääriä ja vahingollisia valintoja, jotka tuovat hänelle kärsimystä.

Olen joissain kohdin lainannut Salme Blomsterin ajatuksia vapaasti ilmaistuina Kärsimys - kirjasta. Nuo lainaukset ovat tummanpunaisella fontilla painettuja.

Minulle kärsimykset ovat olleet pysähdyspaikkoja ( sairaudet, kivut, hyljätyksi tulemiset, luopumiset, kuolemat). Niiden kautta olen päässyt lähemmäksi Kristusta. Kun omat eväät ei enää riitä, olen kääntynyt Kaikkivaltiaan Jumalan puoleen. Sieltä tulee aina apu. Meillä on Jumala, jolle mikään ei ole madotonta, sillä hän rakastaa meitä, ja tahtoo meille pelkkää hyvää.




Kärsimys ei ole ikuista, vaan kerran taivaassa Jumala on luvannut pyyhkiä kaikki meidän kyyneleemme pois, kuolemaa ei enää ole, ei murhetta valitusta, sillä kaikki entinen on kadonnut. ( Ilmestyskirja 21:4)
Tunnettu kirjailija terapeutti Salme Blomster on kirjoittanut kirjan kärsimyksestä. Sitä suosittelen lämpimästi. 

Auringonsäteitä elämääsi! Veera

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ajatuksesi ovat minulle tärkeitä.